«Μπαίνουμε στην πιο δύσκολη φάση αντιμετώπισης της πανδημίας και τώρα πρέπει να κρατηθούμε όλοι όρθιοι, ώστε όταν έρθει το εμβόλιο να βγούμε από την κρίση. Δεν βαδίζουμε χωρίς κατεύθυνση», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την πρωτολογία του στη Βουλή με βάση το άρθρο 142Α του Κανονισμού της Βουλής για την πανδημία.
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως η χώρα διαθέτει πλέον έναν αποτελεσματικό μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας και τον ΕΟΔΥ που δεν έχει σχέση με το παρελθόν, ενώ για τα τεστ βρίσκεται πλέον περίπου στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία του ECDC, ενώ είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που χρησιμοποίησε rapid test. «Όλα αυτά, έγιναν από τον Απρίλιο έως σήμερα», τόνισε ο πρωθυπουργός.
«Επιλέξαμε όλο αυτό το διάστημα τις τοπικές παρεμβάσεις. Εξηγήσαμε ότι αν μπορέσουμε να τηρήσουμε τα μέτρα προστασίας που υποδεικνύουν οι ειδικοί, θα μπορέσουμε ν' αποφύγουμε ένα δεύτερο οριζόντιο lockdown και το ίδιο έκαναν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες. Προσπαθήσαμε όλοι να μην παγώσουμε την οικονομική δραστηριότητα. Να πάρουμε τοπικά, προσωρινά, στοχευμένα μέτρα. Δεν καταφέραμε να συγκρατήσουμε τις εστίες γρήγορης έξαρσης του ιού. Αναγκαστήκαμε να πάρουμε το δραστικό μέτρο του οριζόντιου lockdown όταν διαπιστώσαμε ότι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με εκθετική αύξηση των κρουσμάτων», υπογράμμισε.
«Στην Ελλάδα, ο συναγερμός σήμανε από τις αρχές του φθινοπώρου. Για δύο μήνες, βλέπαμε αύξηση των κρουσμάτων που ήταν λελογισμένη και ελεγχόμενη», ανέφερε και επεσήμανε ότι δεν συνδέεται με το άνοιγμα του τουρισμού. «Χώρες που έμειναν τελείως κλειστές, όπως το Ισραήλ, είδαν δεύτερη έξαρση του κορωνοϊού τον Σεπτέμβριο. Και η Κύπρος έχει πιο αυστηρές διαδικασίες, αλλά χτυπιέται το ίδιο σκληρά», είπε, για να καταλήξει, απαντώντας στις αιτιάσεις για το άνοιγμα του τουρισμού ως προς την εξάπλωση του ιού: «Αν η έξαρση του δεύτερου κύματος συνδεόταν με το άνοιγμα του τουρισμού, θα έπρεπε να την είχαμε δει τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο».
Στο σημείο αυτό, μάλιστα, ο κ. Μητσοτάκης απευθύνθηκε στον Αλέξη Τσίπρα και είπε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε το Μάιο (18/5) το άνοιγμα του τουρισμού και εγκαλούσε την κυβέρνηση γιατί δεν το έχει κάνει ακόμα. «Ανοίξαμε τον τουρισμό οργανωμένα, με αυστηρή μεθοδολογία και τεστ σε ένα ποσοστό των επισκεπτών. Αν κάναμε αυτό που μας είχατε πει εσείς, δηλαδή υποχρεωτικά τεστ σε όλους όσοι έρχονται, θα είχαμε το 10% αυτού που τελικά είχαμε. Θα ισοδυναμούσε η απόφαση αυτή με το κλείσιμο του τουρισμού και όχι με το άνοιγμά του. Θα μπορούσε να είναι μια επιλογή, αλλά θα είχαμε το 10 ή το 20% των εσόδων που είχαμε», κατέληξε.
Αναφερόμενος στο σχέδιο της κυβέρνησης για τους επόμενους μήνες, ο κ. Μητσοτάκης επισήμανε στόχος είναι η μείωση της κινητικότητας του πληθυσμού για να μειωθεί η διασπορά του ιού και η μείωση της πίεσης στο σύστημα υγείας, αλλά και πως πρώτος σταθμός είναι οι γιορτές των Χριστουγέννων. «Αν πετύχουμε, θα τις κάνουμε σε ομαλότερες συνθήκες», είπε και συμπλήρωσε: «Ξέρω ότι η κοινωνία είναι φοβισμένη, κουρασμένη και αγχωμένη, αγανακτισμένη. Η διαπίστωση που κάνουμε είναι ότι δεν πείθουμε -όλοι- τους πολίτες με την ίδια αποτελεσματικότητα ότι πρέπει να τηρήσουν αυτά τα μέτρα περιορισμού της κινητικότητας. Κι έχει πολύ μεγάλη σημασία το μήνυμα που θα εκπέμπεται από πολιτικές δυνάμεις να είναι ενιαίο, ομοιόμορφο και να μην αμφισβητείται», ανέφερε και κατέληξε λέγοντας πως «έχουμε κάθε λόγο να πιστεύουμε ότι αυτά τα μέτρα θα αποδώσουν, ενδεχομένως θα χρειαστούμε μία εβδομάδα ή 10 μέρες, αλλά θα δούμε πτώση μετά και θα υποχωρήσει η πίεση στο σύστημα υγείας».
Ο πρωθυπουργός ανήγγειλε ότι θα υπάρξει αναστολή πλειστηριασμών με σχετική ρύθμιση που θα φέρει το υπουργείο δικαιοσύνης, ενώ επιπλέον είπε ότι θα υπάρξει οικονομική ενίσχυση των πιο αδύναμων νοικοκυριών τα Χριστούγεννα υπογραμμίζοντας ότι το πόσα χρήματα θα δοθούν, το πού και το πώς θα δοθούν θα εξειδικευθεί από το οικονομικό επιτελείο. «Η κυβέρνηση θα σταθεί όπως το έχει κάνει μέχρι σήμερα με απτή στήριξη κοντά στους συμπολίτες μας οι οποίοι έχουν περισσότερη ανάγκη», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.



