Στη ναυλαγορά πλοίων ξηρού φορτίου στρέφονται και πάλι οι πλοιοκτήτες, μετά τις εκτιμήσεις για ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.
Και σε αυτήν την περίπτωση, στην πρώτη θέση βρίσκονται οι ελληνικών συμφερόντων ελληνικές εταιρείες, καθώς, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Allied Shipping Research, από τις αρχές του έτους έως και τις 20 Οκτωβρίου είχαν διαθέσει 2,06 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 153 φορτηγών πλοίων. Το ίδιο διάστημα σε παγκόσμιο επίπεδο επενδύθηκαν 7,1 δισ. δολάρια για την αγορά 566 φορτηγών πλοίων, ενώ συνολικά είχαν διατεθεί 16,642 δισ. δολάρια για την αγορά 1.305 πλοίων όλων των τύπων.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει το 27% των φορτηγών πλοίων που έχουν πουληθεί έως τώρα, ενώ τα ποσά που έχουν δαπανήσει καλύπτουν το 29% των συνολικών κεφαλαίων παγκοσμίως για το συγκεκριμένο κλάδο.
Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι συνολικά για αγορές πλοίων όλων των τύπων εντός του 2017 οι Έλληνες έχουν δαπανήσει 3,9 δισ. δολάρια, εκ των οποίων τα 2,06 δισ., όπως προαναφέρθηκε, για φορτηγά, που αντιστοιχεί σε ποσοστό 52,8%.
Στη δεύτερη θέση στις αγοραπωλησίες φορτηγών βρίσκονται οι Κινέζοι με 107 φορτηγά συνολικής αξίας 994,5 εκατομμυρίων δολαρίων και στην τρίτη οι Νορβηγοί με 40 φορτηγά πλοία αξίας 791,7 εκατομμυρίων δολαρίων.
Στην πρώτη θέση
και τον Σεπτέμβριο
Τα πλοία ξηρού φορτίου κατέχουν την πρώτη θέση και στις αγοραπωλησίες πλοίων τον Σεπτέμβριο, καθώς αντιστοιχούν στο 65% του συνόλου των πωλήσεων.
Πιο συγκεκριμένα, σημειώθηκε αύξηση στις αγοραπωλησίες πλοίων ξηρού φορτίου κατά 56% σε σύγκριση με τον Αύγουστο, με τον μέσο όρο ηλικίας των πλοίων που άλλαξαν χέρια να ανέρχεται περίπου στα έντεκα χρόνια.
Το συνολικό ποσό που επενδύθηκε από τους αγοραστές ξεπέρασε το ένα δισ. δολάρια, με τους Έλληνες να έχουν τη μερίδα του λέοντος με ποσοστό της τάξεως του 30% επί του συνολικού αριθμού αγοραπωλησιών, ήτοι 300 εκατ. δολάρια.
Όσον αφορά στο μέλλον της ναυτιλίας και ειδικά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, στο πρόσφατο ναυτιλιακό συνέδριο 19ο Marine Money Greek Ship Finance διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι:
● Υπήρξε υπερπροσφορά χωρητικότητας τα έτη 2013 - 2014.
● Το 2016 αυξήθηκε ο αριθμός των πλοίων που οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια και αυτό με τη σειρά του οδήγησε σε μια πιο υγιή αγορά.
● Η ανάπτυξη των διεθνών αγορών θα στηρίξει τη ναυλαγορά εκτός αν υπάρξουν ραγδαίες γεωπολιτικές εξελίξεις.
● Η βελτίωση της αγοράς οδήγησε στην αύξηση της τιμής των πλοίων.
● Το 2017 είναι γεμάτο υποσχέσεις, αφού αυξήθηκε η ζήτηση μεταφοράς προϊόντων.
Για την εικόνα της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, η Σοφία Κοκκίνη, του Τμήματος Αναλύσεων του μεσιτικού οίκου αγοραπωλησιών Golden Destiny, επισημαίνει:
«Η ευφορία που έχει δημιουργηθεί ως προς το μέσο-μακροπρόθεσμο μέλλον στην αγορά πλοίων ξηρού φορτίου βασίζεται κυρίως στα εμφανή σημάδια ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας, στην υπάρχουσα αλλά και προβλεπόμενη αυξημένη ζήτηση βασικών πρώτων υλών. Λαμβάνοντας πλέον αυτά τα θετικά μηνύματα σε συνάρτηση με το γεγονός ότι οι τιμές των πλοίων εξακολουθούν και παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα ιστορικά, όλο και περισσότεροι αγοραστές παρουσιάζονται έτοιμοι να προβούν άμεσα σε επενδύσεις μεταχειρισμένων πλοίων με αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών σε όλους τους τύπους πλοίων ξηρού φορτίου».