Ιδιαίτερα αρνητικές είναι οι προβλέψεις των αναλυτών σε ό,τι αφορά τη ναυλαγορά το τρέχον έτος καθώς το 2015 υπήρξε ένα δύσκολο έτος που «βύθισε» τις τιμές των ναύλων και τις αξίες των πλοίων. Τουλάχιστον για το α’ εξάμηνο του 2016 εκτιμάται ότι η κατάσταση θα παραμείνει ρευστή και σύμφωνα με τα παράγωγα ναύλων (FFA) στις περισσότερες των περιπτώσεων οι ναύλοι θα είναι κάτω από το ελάχιστο ημερήσιο λειτουργικό κόστος των πλοίων.
Ειδικότερα, όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas, για τα πλοία τύπου capes τα FFAs προβλέπουν ναύλο (T/C Average) για το α΄ τρίμηνο στα 4.500 δολάρια την ημέρα, στο β΄ τρίμηνο στα 5.150 δολάρια και για το σύνολο του έτους στα 6.200 δολάρια. Αντιστοίχως στα panamax, τα FFAs προβλέπουν για το α΄ τρίμηνο ημερήσιο ναύλο στα 4.950 δολάρια, για το β΄ στα 5.350 δολάρια και για το έτος στα 5.400 δολάρια.
Για τα supramax, εκτιμούν ναύλο 5.150 δολάρια την ημέρα για το α΄ τρίμηνο και για το β΄ 5.950 δολάρια και για το έτος 5.800 δολάρια.
Τέλος, στα handymax τα FFAs «δείχνουν» ημερήσιο ναύλο για το α΄ τρίμηνο 4.250 δολάρια, για το β΄ τρίμηνο 4.750 δολάρια και για το έτος 4.750 δολάρια.
Το 2015 παραμένει η χειρότερη χρονιά των τελευταίων ετών για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του ναυλομεσιτικού οίκου G. Moundreas, o μέσος όρος ημερήσιων εσόδων για τα capes κυμάνθηκε στα 7.147 δολάρια την ημέρα, όταν το 2013 ο μέσος όρος ήταν 14.668 δολάρια και το 2014 ήταν 13.683 δολάρια.
Στα panamax, το 2015 ο μέσος όρος ήταν στα 5.492 δολάρια, ενώ το 2013 ήταν 9.418 δολάρια και το 2014 7.783 δολάρια. Για τα supramax, τo 2015 o μέσος όρος έκλεισε στα 6.613 δολάρια, όταν το 2013 ήταν 9.648 δολάρια και το 2014 9.121 δολάρια. Στα handysize ο μέσος όρος του 2015 ήταν στα 5.517 δολάρια, το 2013 στα 8.577 δολάρια και το 2014 στα 7.662 δολάρια.
Χαμηλότερες οι τιμές
H πτώση των ναύλων επηρέασε αρνητικά και τις αξίες των πλοίων. Οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων πενταετίας είναι σε ορισμένες κατηγορίες πιο χαμηλά και από τις τιμές του 2012 που θεωρούνταν ήδη αρκετά χαμηλές.
Ειδικότερα, στα τέλη του 2012 η τιμή ενός cape, 180.000 dwt, ήταν στα 32,5 εκατ. δολάρια, το 2013 και το 2014 στα 54 εκατ. δολάρια, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο στα 39 εκατ. δολάρια.
Το τελευταίο τρίμηνο, συγκριτικά µε το προηγούμενο, η τιμή τους έχει μειωθεί κατά 17%. Στα panamax, 76.000 dwt, το 2012 η τιμή ήταν 18 εκατ. δολάρια, το 2013 25,5 εκατ. δολάρια, το 2014 20 εκατ. δολάρια και σήμερα 14 εκατ. δολάρια, µε την τιμή τους το τελευταίο τρίμηνο να έχει πέσει κατά 14%. Στα supramax, 56.000 dwt, η τιμή στα τέλη του 2012 ήταν 19,5 εκατ. δολάρια, το 2013 24,5 εκατ. δολάρια, το 2014 20,5 εκατ. δολάρια και σήμερα 13 εκατ. δολάρια, µε την τιμή σε τριμηνιαία βάση να έχει μειωθεί κατά 5%.
Τέλος στα handysize, 32.000 dwt, στα τέλη του 2012 η τιμή τους ήταν 15,5 εκατ. δολάρια, το 2013 19 εκατ. δολάρια, το 2014 17 εκατ. δολάρια και φέτος τον Δεκέμβριο 10 εκατ. δολάρια, ενώ το τελευταίο τρίμηνο η τιμή τους έχει μειωθεί κατά 15% συγκριτικά µε το προηγούμενο τρίμηνο. Σημειώνεται, τέλος, ότι ο στόλος των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2015, µέχρι και σήμερα, αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 2,4%, από 10.439 πλοία το 2014 στα 10.690 το 2015 και σε τονάζ κατά 2,5%, από 757.918 εκατ. dwt στους 777.156 εκατ. dwt, μία απόλυτα φυσιολογική αύξηση.