πάντηση έδωσε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για το γεγονός ότι έκανε χρήση της διάταξης για τη συνεπιμέλεια που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή.
Η ανάρτησή της:
«Αναφορικά με τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί, θέλω να είμαι απολύτως σαφής:
Ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε κάθε γονέα να ζητήσει δικαστικά τη μεταρρύθμιση ζητημάτων που αφορούν τη γονική μέριμνα, όταν αλλάζουν οι συνθήκες ζωής ενός παιδιού.
Πρόκειται για μια ρύθμιση που προτάθηκε από το Υπουργείο Δικαιοσύνης και ψήφισα μαζί με 179 συναδέλφους μου, γιατί τη θεωρώ σωστή και δίκαιη, με γνώμονα το συμφέρον των παιδιών.
Δεν κρύβω ότι έκανα χρήση της, καθώς αντιμετωπίζω μια ιδιαίτερα δύσκολη πραγματικότητα.
Τα ανήλικα, τεσσάρων ετών, παιδιά μου υποχρεώνονται να αλλάζουν σπίτι κάθε δύο ημέρες, βιώνοντας έντονη πίεση και σοβαρή επιβάρυνση στην καθημερινότητά τους και στην ψυχική τους ισορροπία, σε μια ηλικία όπου η σταθερότητα και η ασφάλεια είναι απολύτως καθοριστικές.
Ως μητέρα, αλλά και ως μέλος της Κυβέρνησης, πιστεύω ότι δεν έχω λιγότερα δικαιώματα από οποιονδήποτε πολίτη λόγω της ιδιότητας μου.
Ο σεβασμός, η προστασία και η ψυχική ασφάλεια των παιδιών μου αποτελούν για μένα υπέρτατη προτεραιότητα, πριν και πάνω από κάθε άλλο ρόλο που καλούμαι να υπηρετήσω.
Οι οικογενειακές υποθέσεις, και ιδίως όταν αφορούν ανήλικα παιδιά, δεν προσφέρονται για εκβιασμούς ή πολιτική εκμετάλλευση».
Τι προβλέπεται στην τροπολογία: Αν η απόφαση ενός πρωτοδικείου σχετικά με τη γονική μέριμνα των ανήλικων τέκνων δύο πρώην συζύγων δεν αρέσει στον έναν γονέα, τότε αυτός μπορεί, αντί να περιμένει το εφετείο, να καταθέσει ξανά αγωγή και να δικαστεί και πάλι η υπόθεση σε πρώτο βαθμό.
Μέχρι σήμερα, όταν ένας γονέας διαφωνούσε με πρωτόδικη απόφαση επιμέλειας, μπορούσε να ασκήσει έφεση και να περιμένει την κρίση του Εφετείου. Ο Αστικός Κώδικας, μέσα από το άρθρο 1536, επέτρεπε την τροποποίηση για λόγους που σχετίζονταν κυρίως με την ασφάλεια και τη φροντίδα του παιδιού, ενώ η νομολογία απέφευγε επαναλαμβανόμενες δίκες. Παράλληλα, το 2021 ο Ν. 4800 εισήγαγε τη λογική της συνεπιμέλειας και της ισχυρότερης συμμετοχής και των δύο γονέων μετά από διάσταση ή διαζύγιο, ενισχύοντας την παρουσία και του δεύτερου γονέα στην ανατροφή του παιδιού.
Π. Μαρινάκης: Δεν είναι τροπολογία - Είναι νομοσχέδιο που είχε αρκετά άρθρα του υπουργείου Δικαιοσύνης
Νωρίτερα, μιλώντας στην ΕΡΤ και αναφερόμενος στο ζήτημα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης σημείωσε ότι «δεν είναι τροπολογία κατ΄αρχάς. Είναι νομοσχέδιο που είχε αρκετά άρθρα του υπουργείου Δικαιοσύνης και άλλων υπουργείων, τα οποία περιέχονταν σε όλη τη διαδικασία νομοθέτησης, δηλαδή και στις επιτροπές της Βουλής και στη συζήτηση στην Ολομέλεια. Συζητείται επί εβδομάδες. Δεύτερον, ψηφίστηκε από 180 βουλευτές, ενώ 50 βουλευτές ψήφισαν ‘παρών’».
«Τρίτον και σημαντικό, δεν αλλάζει η ουσία του οικογενειακού δικαίου στη συγκεκριμένη συζήτηση για την επιμέλεια των τέκνων. Παραμένουν όλα τα άρθρα της συνεπιμέλειας ανέγγιχτα, όπως τα νομοθετήσαμε το 2021. Τι αλλάζει; Υπήρχε ήδη η δυνατότητα σε περίπτωση που προκύψει σπουδαίος λόγος, μετά την πρωτόδικη απόφαση, να ζητήσει ο άλλος διάδικος από το δικαστήριο μία αναστολή ή μετατροπή της πρωτόδικης απόφασης στο δικαστήριο. Προστέθηκε η δυνατότητα αυτή, αλλαγής δηλαδή με σχετικό αίτημα του διαδίκου, εφόσον έχει ασκήσει έφεση και κρίνει το δικαστήριο ότι είναι για το συμφέρον του τέκνου» συμπλήρωσε.
«Το αν η κ. Κεφαλογιάννη, όχι ως υπουργός, αλλά ως μητέρα και διάδικος μιας υπόθεσης οικογενειακού δικαίου, έκανε χρήση μιας τέτοιας διάταξης, την οποία το δικαστήριο θα κρίνει αν έχει νομική βάση, είναι μια άλλη συζήτηση. Όμως δεν άλλαξε το υπουργείο Δικαιοσύνης την ουσία δικαίου. Έδωσε μία παραπάνω δυνατότητα σε κάποιον που θέλει να μετατραπεί η πρωτόδικη απόφαση μέχρι την έκδοση δευτεροβάθμιας απόφασης εφόσον έχει ασκήσει έφεση».



