Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση απαγορεύεται, αλλά οι μοναδικές κυρώσεις που υφίστανται μέχρι στιγμής είναι οι κλήσεις από την Τροχαία. Ωστόσο, ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες στην Ολλανδία, αποφάσισαν να σκληρύνουν τη στάση τους απέναντι στους παραβάτες οδηγούς ακόμα και με ακύρωση του ασφαλιστηρίου τους.
Ήδη η μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία της Ολλανδίας Interpolis δήλωσε ότι πλέον εξισώνει τις κλήσεις από κινητά τηλέφωνα με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών. Αυτό σημαίνει ότι αν ένας οδηγός προκαλέσει ζημιά ή τραυματισμό λόγω χρήσης κινητού τηλεφώνου, τότε ο οδηγός δεν θα είναι ασφαλισμένος, άρα οποιαδήποτε αποζημίωση προκύψει, θα πρέπει να καταβάλλεται από τον ίδιο τον οδηγό.
Παράλληλα, σε αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες υπάρχει μια συσκευή, η οποία λειτουργεί σε συνδυασμό με την εφαρμογή Safe Drive Focus, με αποτέλεσμα να μπλοκάρει αυτόματα τη χρήση smartphone μόλις ένα όχημα αρχίσει να κινείται.
Η είδηση έχει μεγάλο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι η αποστολή μηνυμάτων, η περιήγηση στο διαδίκτυο και οι κλήσεις κατά τη διάρκεια της οδήγησης αποσπούν την προσοχή των οδηγών και ευθύνονται για ένα σημαντικό ποσοστό των τροχαίων ατυχημάτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν ένας οδηγός απομακρύνει το βλέμμα του από τον δρόμο για μόλις πέντε δευτερόλεπτα με ταχύτητα 80 χλμ/ώρα, αυτό ισοδυναμεί με το μήκος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου!
Εντυπωσιακά είναι και τα στοιχεία των ερευνών. Σύμφωνα με τον οργανισμό οδικής ασφάλειας της Αυστρίας, η χρήση κινητού τηλεφώνου αυξάνει τον κίνδυνο σύγκρουσης για τους οδηγούς κατά περίπου τέσσερις έως πέντε φορές και η αποστολή μηνυμάτων έως και 23 φορές. Άλλη έρευνα της Geotab που έγινε αναλύοντας δεδομένα από 3.500 επαγγελματίες οδηγούς, έδειξε ότι το 59% των οδηγών στην Ιταλία και το 53% στην Ισπανία χρησιμοποίησαν τουλάχιστον μία φορά το κινητό τους τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης, ενώ το 33% έχει στείλει μήνυμα ενώ οδηγούσε.
Κολλημένοι με το κινητό και οι Έλληνες οδηγοί
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Palmos Analysis, δύο στους τρεις Έλληνες παραδέχονται ότι «σπάνε» τα κοντέρ παραβιάζοντας τα όρια ταχύτητας, ένας στους πέντε ότι οδηγεί μετά από κατανάλωση αλκοόλ ή παραβιάζει το κόκκινο φανάρι, ενώ οι μισοί ότι οδηγούν με το κινητό στο χέρι.
Ειδικότερα, το 47% των οδηγών αναφέρει ότι οδηγεί με το κινητό στο χέρι, είτε πάντα (1%), είτε συχνά (4%), είτε μερικές φορές (16%), είτε σπάνια (26%). Περίπου έξι στους δέκα (58%) αναφέρουν ότι χρησιμοποιούν κινητό μέσω Bluetooth.